NIESTETY W ZWIĄZKU Z ROZWOJEM PANDEMII FESTIWAL
PER MUSICAM AD ASTRA 2020 ZOSTAŁ ODWOŁANY

 

Kliknij na jego nazwę poniżej, by przeczytać o wybranym artyście

(nazwa na liście jest odsyłaczem do opisu)

 

 

 


German Gents 

 german gents c  Sren Wurch

German Gents to męski kwartet a cappella z Berlina. Został założony w 2018 roku przez studentów tamtejszego Uniwersytetu Artystycznego i śpiewaków chóru Staats- und Domchor Berlin. W skład grupy wchodzą dwaj tenorzy Thoma Wutz i Armin Horn, baryton Raphael Zinser i bas Lukas Schulze. Kwartet wykonuje utwory sakralne i świeckie z okresu romantyzmu, a także muzykę renesansową, utwory współczesne, utwory z repertuaru zespołów typu rewelersi oraz samodzielnie aranżowane klasyki ostatnich stuleci i muzykę gospel. W 2019 roku wzięli udział w Międzynarodowym Konkursie a Cappella w Lipsku zdobywając pierwszą nagrodę. W 2020 roku planują zaśpiewać kilka koncertów w całych Niemczech, m.in. w Würzburgu, Hanowerze i Bayreuth. Członkowie zespołu kochają muzykę klasyczną i czerpią radość ze wspólnego śpiewania. 


Ingrida Gápová - sopran

 Ingrida Gpov 591 MB

Urodziła się na Słowacji. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku sześciu lat, grając na fortepianie. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W repertuarze operowym artystki znajdują się m.in. partie: Zuzanna - Wesele Figara W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, Warszawska Opera Kameralna -WOK), Pamina - Czarodziejski flet W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, WOK), Zerlina - Don Giovanni W.A. Mozarta (Słowacka Opera Narodowa SND, WOK), Barbarina - Wesele Figara W.A. Mozarta (Teatr Wielki Warszawa, Opera Bałtycka Gdańsk), Semiramide - Semiramide riconosciuta L. Vinciego (II Festiwal Oper Barokowych 2016 Warszawa), Mařenka - Sprzedana narzeczona B. Smetany (Divadlo Moravsko-Slezké Ostrava), Małgosia - Jaś i Małgosia E. Humperdincka (Opera Nova Bydgoszcz), Xenia - Borys Godunow M. Musorgskiego (Teatr Wielki Warszawa), Micaëla - Carmen G. Bizeta (Opera Bałtycka Gdańsk), Belinda - Dydona i Eneasz H. Purcella (Opera Nova Bydgoszcz), SHE - The Sudden Rain A. Nowaka (Teatr Wielki Warszawa – prawykonanie).
W marcu 2016 zadebiutowała w Finlandii z zespołem Helsinki Baroque Ensemble Orchestra (HEBO) pod batutą Aapo Häkkinena i w październiku 2015 wzięła udział w tournée po Europie z orkiestrą Filharmonii Narodowej, podczas którego wykonywała partię solową z IV Symfonii G. Mahlera pod batutą Jacka Kaspszyka. W 2015 została laureatką Selma D and Leon Fishbach Memorial Prize at the 2015 London Handel Singing Competition. W 2013 zdobyłą III nagrodę w kategorii operowej oraz 5 nagród specjalnych (wśród nich za najlepszą interpretację utworów W.A. Mozarta) na 48. Międzynarodowym konkursie Antonína Dvořáka w Karlowych Warach (Czechy).
Z zespołem Goldberg Baroque Ensemble nagrała dla Sarton records światowe premiery Christmas Cantatas of 18th century Gdańsk (2010), Lent Cantatas of 18th century Gdańsk (2011), Passio Christi J.B.C. Freislicha (2012) i The Gdańsk Baroque Cantatas (2015). Dwie ostatnie płyty zostały nominowane do Nagrody Muzycznej Fryderyk (2013 i 2016). W kręgu zainteresowań artystki znajduje się także repertuar współczesny. Zaowocowało to jej prawykonaniem Spoon River Anthology autorstwa kompozytora Aleksandra Nowaka i artysty multimedialnego Adama Dudka. Utwór został wykonany podczas otwarcia 56. edycji festiwalu Warszawska Jesień w 2013 r. Wokalistka współpracuje z hiszpańskim zespołem Taller Atlántico Contemporáneo (TAC). Razem z nim wystąpiła na “53. Semana de Música Religiosa de Cuenca” i “63. Festival Internacional de Música y Danza de Granada” śpiewając światową premierę cyklu Cinco Guerreros Sebastiána Mariné.


Mario Stefano Pietrodarchi

Mario Stefano Pietrodarchi 3

Urodził się w Atessie we Włoszech w 1980 r. Naukę gry na akordeonie i bandoneonie rozpoczął w wieku 9 lat. W latach 1993-2001 był uczniem Szkoły Muzycznej w Lanciano. W 2007 r. ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Rzymie. Później swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich wirtuozów jak: J. Mornet, W. Zubitsky, A. L. Castaño, C. Rossi, Y. Shishkin, M. Pitocco. Jego błyskotliwa i interpretacyjnie wyrafinowana gra wielokrotnie znajdowała uznanie jurorów

konkursów muzycznych. Od kilkunastu lat Mario Stefano Pietrodarchi prowadzi intensywne i pełne sukcesów życie koncertowe. Występował w wielu krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej. Artysta jest zapraszany do współpracy przez słynne teatry i orkiestry, m.in. Teatro Politeama w Palermo, Teatro D’Annunzio in Latina, Teatro dell’Opera w Rzymie, Teatro Nazionale w Rzymie, Shanghai Grand Theatre, Thailand Culture Centre, Auditorium of the University w Bangkoku, Filharmonię Śląską w Katowicach i wiele innych.

Wziął udział wspólnie z A. Bocellim, A. Gheorghiu i A. Griminelli w koncercie poświęconym ofiarom trzęsienia ziemi w Abruzzo, który odbył się w rzymskim Koloseum 25 maja 2009 r. Z Andreą Bocellim wystąpił również w jego rodzinnym mieście Lajatico w 2013 r. oraz w Istambule w 2014 r. Pojawił się także gościnnie w nagranym przez Bocellego DVD Love in Portofino. W 2012 r. odbył trasę koncertową wraz z Erwinem Schrottem i Anną Netrebko w Niemczech. Obecnie koncertuje na całym świecie, m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Chorwacji, Serbii, Polsce, Portugalii, Rosji, Izraelu, Kanadzie, Bahrajnie, Armenii, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Chinach.

 


Marek Kamola

KAMOLA-MAREKzdjecie 

Marek Kamola (ur. w 1979 roku w Lublinie) jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. T. Szebanowej, ukończył również Podyplomowe Studium Pianistyki w klasie prof. E. Pobłockiej. Umiejętności pianistyczne doskonalił podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez M. Drewnowskiego, T. Szebanową, L. Nagel’a, W. Mierżanowa. Jest laureatem II nagrody (I nie przyznano) na I Międzyszkolnym Konkursie Pianistycznym w Łodzi (1997) oraz wyróżnienia na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2001). Stypendysta Urzędu Miasta Lublin oraz Prezydenta Miasta Lublina. Laureat podczas konkursów kameralnych za wyróżniający się akompaniament, m.in. w 2012 roku podczas IV Konkursu Wokalnego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy otrzymał nagrodę im. J. Lefelda. Występował w Polsce i za granicą z recitalami oraz koncertami z orkiestrą symfoniczną. W swoim repertuarze posiada utwory fortepianowe wielu epok; chętnie wykonuje też muzykę współczesną, współpracuje ze Związkiem Kompozytorów Polskich. Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

 


Capella Bydgostiensis

 Capella Bydgostiensis foto700

Etatowy zespół artystyczny Filharmonii Pomorskiej zaliczany do czołowych polskich orkiestr kameralnych. Zadebiutowała w 1962 r. Kierownictwo artystyczne Orkiestry sprawowali: Stanisław Gałoński, Włodzimierz Szymański, Karol Teutsch, Daniel Stabrawa, Mirosław Jacek Błaszczyk i Wiesław Kwaśny, a obecnie z Orkiestrą stale współpracuje José Maria Florêncio i Kai Bumann. Występuje na najbardziej znaczących estradach Polski i Europy. Wśród gościnnych dyrygentów i solistów zespołu są: Ewa Podleś, Wanda Wiłkomirska, Roman Jabłoński, Gary Karr, Takao Ukigaya, Paweł Przytocki, Paul Esswood, Tomasz Tomaszewski, Jan Stanienda, Krzysztof Meisinger, Michał Maciaszczyk i inni.
Zróżnicowany repertuar Orkiestry obejmuje różne epoki i style muzyczne – od baroku do współczesności. Capella Bydgostiensis dokonała licznych nagrań płytowych dla wytwórni polskich, holenderskich, hiszpańskich, a także nagrań radiowych i telewizyjnych. W 2012 r. orkiestra pod dyrekcją J. M. Florência, z udziałem skrzypaczki Marii F. Krug z Brazylii, nagrała dwupłytowy album z muzyką kompozytorów polskich i brazylijskich (DUX). W 2014 r. zagrała w Filharmonii Berlińskiej (z Krzysztofem Meisingerem w roli dyrygenta i gitarzysty). Z okazji obchodzonego w 2013 r. jubileuszu 60-lecia Filharmonii Pomorskiej ukazały się dwie nowe płyty Capelli, pt. Ave Maria z pieśniami autorstwa kompozytorów różnych epok (Barbara Kubiak – sopran) oraz Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra (Ewa Kupiec – fortepian, Mariusz Smolij – dyrygent). CD nagrane dla cenionej w świecie firmy Naxos otrzymało nagrodę Fryderyk 2015 w kategorii „Najlepszy album polski za granicą”. W 2015 r. bydgoscy kameraliści wystąpili w Konzerthalle C.Ph.E. Bach we Frankfurcie nad Odrą, z okazji 200-lecia Singakademie Frankfurt (Oder). W 2017 roku Capella Bydgostiensis obchodziła jubileusz 55-lecia. Z tej okazji pod koniec 2017 nagrała płytę z największymi hitami muzyki poważnej pt. Capella Bydgostiensis. Przeboje 55-lecia.

 


 Chór Astrolabium Toruń, gospodarz Festiwalu, dyr. Kinga Litowska

Astrolabium fot. Ireneusz Nowicki

 

Zdobywca m.in. Złotej Lutni – Grand Prix Ogólnopolskiego Turnieju Chórów „Legnica Cantat” i Grand Prix festiwalu „Musica Sacra a Roma”, wyróżniony medalem Thorunium. W 2019 roku Chór obchodził dwudziestolecie działalności artystycznej. Od początku istnienia chóru jego dyrygentką jest dr hab. Kinga Litowska. Astrolabium wykonuje szeroki repertuar a cappella, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów współczesnych, bierze też udział w wielu projektach wokalno-instrumentalnych. Zespół nagrał dwie płyty promocyjne: w 2007 i 2013 r. oraz monograficzną płytę z muzyką Miłosza Bembinowa Astrolabium sings Bembinow, nominowaną do Fryderyka w r. 2014 w kategorii „Album roku: muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”. Najnowszym zrealizowanym projektem płytowym zespołu jest nagranie Magnificat M. Palmeriego (2016, DUX Recordings).

 


Kinga Litowska - dyrygent

 kinga litowska

Absolwentka Wydziału Teorii Muzyki oraz Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2005 r. uzyskała tytuł doktora sztuki, a w roku 2017 doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki muzyczne, dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Zasiadała w jury konkursów chóralnych odbywających się w Wenecji, Rzymie, Riva del Garda, Fundao oraz Graz (European Choir Games). Od września 2017 r. pełni funkcję dyrektora Zespołu Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu. Pracuje również w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest dyrygentem i współzałożycielem Chóru Astrolabium.

 


Zespół wokalny 5/6

720A2793

Zespół 5/6 (Pięć Szóstych) to grupa sześciu wokalistów z różnych zakątków Polski. Jedna z niewielu polskich grup wokalnych a capella wykonująca muzykę rozrywkową począwszy od jazzu przez funk, a kończąc na popie. Powstały miks brzmieniowy jest konsekwencją połączenia sześciu różnych charakterów oraz stylistyk muzycznych, w jakich artyści obracają się na co dzień. W skład zespołu wchodzą osoby, które razem studiują - Justyna Czarnota, Małgorzata Oleszczuk, Renata Tuszyńska, Irka Zapolska, Paweł Orłowski i Wiktor Gabor.
Zespół ma za sobą wiele koncertów, w szczególności na Pomorzu. Swój debiutancki koncert zagrali w Oliwskim Ratuszu Kultury w 2018 roku. Występowali między innymi na VII Lidzbarskich Wieczorach Jazzowych, Festiwalu Przyjemności Muzycznych w Ostrzycach, Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Mundus Cantat”, Festiwalu Chóralnym „Młodzi Mają Głos”, Festiwalu ClassiX. W 2018 roku prowadzili cotygodniowy cykl wokalnych jam session w klubie Tymczasem przy ulicy Tkackiej w Gdańsku. We wrześniu 2018 zespół zdobył I miejsce na VIII Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Chóralnym „Canco Mediterrania” w Barcelonie/Lloret de Mar. W lipcu 2019 roku zostali zwycięzcami kategorii „Pop and Jazz” na VII Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Per Musicam Ad Astra” w Toruniu. W konkursie o Grand Prix Ladies’ Jazz Festival 2019 zespół otrzymał nagrodę specjalną Radia Gdańsk S.A. Zostali także laureatami Grand Prix V Ogólnopolskiego Festiwalu Współczesnej Muzyki Chóralnej „Music Everywhere” w Gdańsku. W styczniu tego roku miał premierę debiutancki album zespołu pt. Nieoblicza.

 


vocaldente

 Presspic2 vocaldente

Od spotkania się w 2004 r., po wspólnych początkach w Hochschule für Musik und Theater i Chórze Chłopięcym w Hanowerze, vocaldente rozwinął się w ciągu zaledwie kilku lat do światowej sławy zespołu wokalnego. Rocznie dają ponad 100 koncertów na całym świecie. vocaldente zdominował największe i najbardziej znaczące konkursy wokalne i konkursy a cappella w Azji, Europie i Stanach Zjednoczonych. Dzięki zdobyciu pierwszej nagrody na Harmony Sweepstakes A Cappella Festival 2008 w San Francisco, vocaldente może nazwać się narodowym mistrzem największego światowego konkursu chóralnego a capella, stając się pierwszym w historii nieangielskojęzycznym i drugim spoza Ameryki zwycięzcą. Wokaliści posmakowali także zwycięstwa w najbardziej renomowanym w swojej klasie europejskim konkursie Tampereen Šavel w Finlandii. Wygrywali nagrody publiczności, tytuły najlepszego zespołu i najbardziej popularnej grupy wokalnej, gdziekolwiek stawali do konkursu, a ostatnio uhonorowani zostali I Nagrodą Jury oraz Nagrodą Specjalną za najlepszą choreografię i prezentację sceniczną na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej A Cappella na Tajwanie. Trzy profesjonalnie wyprodukowane nagrania CD oraz DVD na żywo z okazji 5-lecia powstania grupy dokumentują repertuar i karierę vocaldente.
Pomimo całego tego sukcesu, vocaldente jest przede wszystkim znane ze swojej pasji do sztuki; w przeciwieństwie do innych grup a cappella nie polegają na urządzeniach technicznych, wzmacniaczach ani efektach specjalnych - śpiewają bez mikrofonów, kunsztownie kształtują melodie i harmonie w najbardziej tradycyjny sposób. Repertuar vocaldente obejmuje zarówno utwory współczesne, jak i muzykę pop i rock z ostatnich ośmiu dekad. Zabierając swoją publiczność w urzekającą podróż od szalonych lat dwudziestych po najnowsze przeboje muzyki pop, vocaldente kreuje całkowicie unikalną, nową formułę a cappella, która trafia do publiczności, głęboko wzruszając i zachwycając „dźwiękiem, który wchodzi pod skórę” (HAZ, German Press). Krótko mówiąc: „Najbardziej udany niemiecki towar eksportowy a cappella!”

 


Chór Filharmonii Narodowej, dyr. Bartosz Michałowski

2017-09-29 KoncertInauguracyjny 083

 

Chór Filharmonii Narodowej rozpoczął profesjonalną działalność artystyczną w 1953 roku pod kierunkiem Zbigniewa Soi. Kolejnymi kierownikami chóru byli: Roman Kuklewicz, Józef Bok, Antoni Szaliński, Henryk Wojnarowski. Od stycznia 2017 kierownictwo objął Bartosz Michałowski. Głównym nurtem działalności artystycznej zespołu jest udział w koncertach symfonicznych i oratoryjnych z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz a cappella na macierzystej estradzie. Chór występuje tu wielokrotnie w ciągu każdego sezonu, regularnie bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz w Festiwalu „Wratislavia Cantans”.
Chór Filharmonii Narodowej prowadzi intensywną działalność artystyczną na arenie międzynarodowej. Koncertował w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Turcji, na Litwie, Łotwie, we Francji i Włoszech, w Wielkiej Brytanii. Zapraszany jest również na wspólne koncerty przez takie orkiestry jak Filharmonicy Berlińscy i Monachijscy, Berlińska Orkiestra Radiowa, Orkiestra RIAS, Bamberger Symphoniker, Orkiestry Symfoniczne w Tel Awiwie i Jerozolimie, Orkiestra Akademii Santa Cecilia w Rzymie, Orkiestra Opery w Brukseli, Orkiestra Symfoniczna w Palermo, Orkiestra mediolańskiej La Scali. Ważnym wydarzeniem w dziejach zespołu było zaproszenie do udziału w spektaklach opery Atem Franco Donatoniego w La Scali (1985). Ten pierwszy występ Chóru na scenie operowej zaowocował kolejnymi zaproszeniami: do Mediolanu (1989, 1990), Wenecji (1986, 1987), Paryża (1989), Palermo (1992, 1993) oraz Pesaro (1994). W latach 1988, 1990 i 2001 Chór FN brał udział w uroczystych koncertach organizowanych dla Jana Pawła II w Watykanie.
Ogromny repertuar Chóru FN obejmuje ponad 400 dzieł oratoryjnych i utworów a cappella różnych epok - od średniowiecza do współczesności. Szczególne miejsce w repertuarze Chóru zajmuje muzyka polska, a zwłaszcza twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zespół wykonuje i nagrywa wszystkie jego dzieła oratoryjne i a cappella. W lutym 2017 pierwsza płyta z cyklu Penderecki conducts Penderecki (Dies illa, Psalmy Dawida i Hymny do św. Daniiła i Wojciecha) otrzymała prestiżową nagrodę Grammy w kategorii Best Choral Performance, a pięć wcześniejszych nagrań otrzymało nominacje do tej nagrody. Nominację otrzymała także płyta z dziełami Karola Szymanowskiego Stabat Mater, Demeter, Veni Creator (2008). W kwietniu 2009 roku pierwsza płyta z Mszami Stanisława Moniuszki (DUX) nagrodzona została Fryderykiem w kategorii Album Roku - Muzyka Chóralna i Oratoryjna. W maju 2010 druga płyta została wyróżniona przez francuską Academie du Disque Lyrique „Złotym Orfeuszem – Arturo Toscanini” w kategorii „najlepsza inicjatywa fonograficzna”, za jaką uznano promocję twórczości Stanisława Moniuszki. Obie płyty stanowią jedyne na rynku światowym nagranie wszystkich Mszy kompozytora. W marcu 2011 roku Chór otrzymał nagrodę Fryderyk za pochodzące z 1989 roku nagranie Requiem. Missa pro defunctis Romana Maciejewskiego, wydane ponownie w nowej szacie graficznej w 2010 roku z okazji 100-lecia urodzin kompozytora. Kolejne dwa Fryderyki Zespół otrzymał za nagrania dzieł Karola Szymanowskiego. W 2018 roku Chór wziął udział w nagraniu monumentalnego zbioru 100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności wydanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, prezentującego 100 dzieł polskich kompozytorów z lat 1918-2019. Zespół zarejestrował dzieła Padlewskiego, Łuciuka i Twardowskiego, a do kolekcji dołączono też wcześniejsze nagrania utworów Szymanowskiego (cały zbiór również uhonorowano nagrodą Fryderyk w roku 2020).

 


Bartosz Michałowski - dyrygent

michalowski

Od 2017 roku Dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ukończył z wyróżnieniem wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem prof. Stefana Stuligrosza i dyrygentem Chóru Filharmonii Poznańskiej. Z Poznańskimi Słowikami koncertował wielokrotnie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Czechach, na Litwie, w Rosji i w Japonii. Jest laureatem nagrody L’Orphée d’Or 2015, nominacji do Fryderyka 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego, zdobywcą Złotej Płyty, a także zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych, w którym przyznano mu również nagrodę specjalną za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym.

Bartosz Michałowski jest założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygentem Poznańskiego Chóru Kameralnego, jednego z najlepszych polskich zespołów tego typu. Jest również pomysłodawcą i dyrektorem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966. Jako dyrygent zdobywał główne nagrody w uznanych konkursach chóralnych oraz liczne nagrody specjalne: za najlepszą technikę wokalną zespołu, najlepsze wykonanie muzyki współczesnej, czy dla najlepszego dyrygenta. Artysta przygotował i zaprezentował dotychczas kilkaset utworów a cappella wszystkich epok, regularnie podejmuje też współpracę z renomowanymi instytucjami i orkiestrami przy wykonaniach dzieł wokalno-instrumentalnych. Ma w dorobku liczne prawykonania, wziął udział w nagraniu ponad 20 płyt.

 

Organizatorzy PMAA 2015

 

Województwo Kujawsko-Pomorskie Miasto Toruń Miasto Chełmża Województwo Kujawsko-Pomorskie Miasto Toruń Miasto Chełmża Narodowe Centrum Kultury Meeting music Tumska 14 Stowarzyszenie Astrolabium Krajowa Spółka Cukrowa S.A.