Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego - dyr. Marcin Tomczak

  AkademickiChorUniwersytetuGdanskiego

 Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego to jeden z najbardziej cenionych chórów akademickich w Polsce. Istnieje od 1971 roku. W tym czasie zespół wielokrotnie występował w kraju i za granicą. Na swoim koncie ma także udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, zwycięstwa w olimpiadach chóralnych w Busan w Korei Południowej, w Bremie w Niemczech i w Xiamen w Chinach. Jest laureatem czołowych nagród oraz Grand Prix w konkursach m.in. w Wiedniu, Wilnie, La Valetcie (Malta), Pradze, Pardubicach, Chojnicach, Krakowie oraz w Ohrid w Macedonii. Udziałem chóru stały się także liczne tournée koncertowe (ostatnio po Argentynie, Holandii i Niemczech, Włoszech i Słowenii oraz po Bałkanach). Zespół współpracował z największymi gwiazdami muzyki: z Krzysztofem Pendereckim, Ennio Morricone, Jeanem Michelem Jarrem, Janem A.P. Kaczmarkiem, Jerzym Maksymiukiem, Michałem Nesterowiczem oraz Leszkiem Możdżerem, który z okazji 35-lecia Chóru napisał dla niego utwór Missa Gratiatoria, zarejestrowany na CD. Chór współpracował z takimi zespołami jak Sinfonia Varsovia, orkiestra Polskiej Filharmoni Bałtyckiej czy Państwowa Orkiestra Bałtycka. Repertuar zespołu jest niezwykle zróżnicowany i obejmuje muzykę klasyczną, jak również jazz, pop czy rock symfoniczny. Ma na swym koncie wiele nagrań, a jego najnowszym wydawnictwem jest album I’m goin’ to sing z utworami negro spirituals. Dyrygentem i dyrektorem artystycznym Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego jest profesor Marcin Tomczak.

Za swoje dokonania artystyczne zespół został wyróżniony: medalem wojewody pomorskiego „Sint Sua Premia Laudi”, „Gryfem Pomorskim” przyznanym przez marszałka województwa pomorskiego, nagrodą prezydenta miasta Gdańska oraz złotą odznaką honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.

Najnowszy wielki sukces zespołu to olimpijskie złoto w kategorii Muzyka sakralna a cappella podczas Światowej Olimpiadzie Chóralnej w Rydze, w lipcu 2014 r.

 


 

Chór „Astrolabium”, Toruń – dyr. Kinga Litowska

  Astrolabiumfoto

 Chór Kameralny Astrolabium powstał w październiku 1999 roku. Z kilkuosobowej grupy rozrósł się do zespołu liczącego ok. 40 chórzystów. Wszyscy pracują zawodowo lub studiują. Na początku próby chóru odbywały się w toruńskim oddziale Caritas. Od lipca 2001 roku do września 2003 zespół prowadził działalność artystyczną pod patronatem kościoła akademickiego ojców Jezuitów w Toruniu, od września 2003 r. do grudnia 2011 r. – Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu. Obecnie Astrolabium działa przy Toruńskiej Orkiestrze Symfonicznej. Dyrygentem zespołu jest Kinga Litowska.

Nazwa ASTROLABIUM jest symbolem więzi chóru z grodem Kopernika: na większości wizerunków toruński astronom przedstawiany jest z tym właśnie przyrządem w dłoni.

Od początku działalności Astrolabium uczestniczy w życiu kulturalnym Torunia, bierze udział w różnorodnych imprezach, festiwalach i konkursach w kraju i za granicą, zdobywając wysokie i najwyższe nagrody. Wykonuje szeroki repertuar a cappella, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów współczesnych. Bierze też udział w wielu projektach wokalno-instrumentalnych. Przy ich realizacji zespół współpracuje często z uznanymi, wybitnymi zespołami i artystami (m.in.: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, orkiestra Capella Bydgostiensis, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Chór Kameralny Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Chór Akademii Muzycznej w Gdańsku, Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego, chór Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego, zespół Zakopower, Krzysztof Szydzisz, Miłosz Bembinow, Michał Nesterowicz, Łukasz Borowicz, Kai Bumann, Martin Gester, Piotr Sułkowski, Massimiliano Caldi, Barry Epperley, Krzesimir Dębski, Maciej Żółtowski, Magdalena Cynk, Zbigniew Kozub i in.).

W 2009 roku Prezydent Miasta Torunia przyznał Chórowi Astrolabium medal Thorunium – wysokie wyróżnienie przyznawane za zasługi dla miasta. 

 


 

Chór Dziecięcy „Gioia di Cantare” Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu

– dyr. Renata Szerafin-Wójtowicz

 

GioiadiCantare

Chór Dziecięcy Toruńskiej Szkoły Muzycznej “Gioia di Cantare” składa się z ponad 60 uczniów w wieku od 13 do 16 lat. Chór został założony w 1994, pod kierunkiem Renaty Szerafin-Wójtowicz. Zespół wykonuje przeważnie muzykę polskich i europejskich kompozytorów współczesnych, zarówno świecką, jak i sakralną. Jego repertuar wzbogacają utwory z epok wcześniejszych oraz inspirowane folklorem. Wykonywał także arcydzieła muzyki wokalno-instrumentalnej, m. in. Stabat Mater G.B. Pergolesiego. Chór aktywnie uczestniczy w artystycznych przedsięwzięciach Toruńskiej Szkoły Muzycznej oraz licznych wydarzeniach kulturalnych w rodzinnym mieście, występując z koncertami i uświetniając uroczystości.

Chór był wyróżniany licznymi nagrodami, wśród których ważniejsze to:

  • 2003 – srebrny medal w IX Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Muzyki Sakralnej w Prevezie (Grecja),
  • 2005 – pierwsza nagroda oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego,oraz nagroda dla najlepszego dyrygenta na Festiwalu Chórów Szkół Muzycznych Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Inowrocławiu,
  • 2007 – srebrny medal w XIII Konkursie Chórów Dziecięcych Habaneras wTorrevieja (Hiszpania),
  • 2009 – dyplom Très bien na XLVI Festiwalu Chóralnym w Montreux (Szwajcaria),
  • 2010 – Grand Prix i nagroda specjalna dla najlepszego dyrygenta w II Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Chórów Dziecięcych Il Garda in Coro w Malcesine (Włochy),
  • 2011 – pierwsza nagroda oraz nagroda specjalna na XIV Festiwalu Chóralnym Cantio Lodziensis w Łodzi,
  • 2012 – dyplom Excellent na XLVIII Festiwalu Chóralnym w Montreux (Szwajcaria),
  • 2013 – złoty dyplom i tytuł zwycięzcy kategorii, nagroda specjalna dla najlepszego dyrygenta oraz nagroda specjalna dla najlepszego akompaniatora w XI Międzynarodowym Konkursie Choralnym Venezia in Musica w Jesolo/Wenecji (Włochy).

Chór „Gioia di Cantare”, oprócz udziału w licznych festiwalach i konkursach, wystepował także z koncertami: na Zamku Królewskim w Warszawie, we Wiedniu, w Rzymie (podczas mszy w bazylice św. Piotra oraz audiencji papieża Jana Pawła II w 1998 r.), Florencji, Lucca, San Gimignano, Malcesine, Paryżu, Coimbrze, Montreux, Olomoucu, Karvinie, Carevo, Kiten, Torrevieja and Prevezie.

Chór jest także laureatem Grand Prix pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu Chóralnego im. Mikołaja Kopernika PER MUSICAM AD ASTRA 2013 r.

Dyrygentem chóru jest Renata Szerafin-Wójtowicz, absolwentka Akadmii Myzycznej w Bydgoszczy, doktor habilitowany sztuki w zakresie dyrygentury chóralnej, wykładowca akademicki i nauczyciel Toruńskiej Szkoły Muzycznej. Wielokrotnie otrzymywala nagrody specjalne dla najlepszego dyrygenta w konkursach i na festiwalach chóralnych. Dwukrotnie (2000, 2003) została wyróżniona Nagrodą Prezydenta Miasta Torunia za wybitne osiągnięcia. W 2001 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował ją medalem Zasłużony Działacz Kultury.

 


 

Chór Dziewczęcy „Gaudium Cantates”, Lubicz – dyr. Aleksandra Kwiatkowska i Ariel Radomiński

 

GaudiumCantates

Gaudium Cantates jest chórem dziewczęcym, który działa przy Gimnazjum nr 1 w Lubiczu w Polsce. W zespole śpiewa 25 dziewcząt, w wieku 11-16 lat. Chór został założony we wrześniu 2012 roku, a jego dyrygentami są Aleksandra Kwiatkowska i Ariel Radomiński. W swoim repertuarze chór posiada współczesną muzykę chóralną, stylizacje ludowe, polskie i zagraniczne kolędy oraz muzykę dawną. W 2012 r. Gaudium Cantates zdobył brązowy kamerton podczas Ogólnopolskiego Konkursu Chórów Dzieci i Młodzieży A`Cappella w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W czerwcu br. Gaudium Cantates wyśpiewał złoty medal na Festiwalu Pieśni Ołomuniec 2013 oraz wziął udział w konkursie finałowym o tytuł Zwycięzcy Festiwalu.

 


 

Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu

– dyr. Krzysztof Szydzisz, przygotowanie chóru: Joanna Piech-Sławecka

 

ChorKameralnyUAM Chór Kameralny UAM pod dyrekcją prof. Krzysztofa Szydzisza istnieje na scenie od 1992 roku. To jeden z najlepszych zespołów uniwersyteckich w Polsce. Tworzą go studenci, absolwenci i młodzi pracownicy naukowi UAM oraz innych poznańskich uczelni.

Zespół wykonuje muzykę bardzo różnorodną (utwory a cappella, a także formy wokalno-instrumentalne wszystkich epok), zaskakuje swą publiczność coraz to nowszymi projektami. Śpiewał już muzykę żydowską, szanty, przytupywał w rytm tanga Astora Piazzoli, wirował przy kolorowych cygańskich przyśpiewkach (współpraca z Mikloszem Deki Czureją i zespołem Tatra Roma), przewrotnie moralizował piosenkami z Kabaretu Starszych Panów, wtórował podniebnym akrobacjom artystów podczas festiwalu „Malta”, kolędował po hiszpańsku i na jazzowo, a nawet straszył w przebraniach wampirów (The Vampire Killers Polańskiego/Komedy). Przypominał ponadto o okrucieństwach drugiej wojny światowej w ramach budzącego zadumę projektu Muzyka w obozach śmierci.

Wizytówką Chóru Kameralnego UAM jest jego wyjątkowo jednolite brzmienie, które zespół zawdzięcza pracy z dyrygentem – specjalistą od emisji głosu. Receptę na sukces stanowi przede wszystkim dobra organizacja i współpraca między ludźmi. Mocną stroną chóru są także znakomici soliści. Ich wszechstronność docenia nie tylko publiczność, ale i znani poznańscy kompozytorzy.

Chór Kameralny aktywnie uczestniczy w życiu miasta i Uniwersytetu, koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą. Jest znany w Europie (śpiewał w Czechach, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, na Litwie, na Malcie, w Niemczech, na Słowacji, w Szwecji, Watykanie, Wielkiej Brytanii i we Włoszech), ale również w Stanach Zjednoczonych, Australii czy tak egzotycznych zakątkach świata, jak: Argentyna, Boliwia, Ekwador, Peru, Meksyk, a nawet Korea Południowa.

Większość tych podróży związana jest z konkursami, z których zespół przywozi prestiżowe nagrody, znakomite opinie jurorów i publiczności oraz uznanie w międzynarodowej społeczności chóralnej. Jest laureatem przeglądów m.in. w Legnicy, Międzyzdrojach, Suwałkach oraz w Llangollen (Wielka Brytania), na Malcie, w Wiedniu i w Busan (Korea Południowa). W 2009 roku chór został laureatem II miejsca w kategorii chórów młodzieżowych w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Chóralnym Euroradia „Let the Peoples Sing – Oslo 2009”. W roku 2012 natomiast – pod dyrekcją Joanny Piech-Sławeckiej zdobył II miejsce w kategorii chórów mieszanych podczas festiwalu Balkan Folk Fest w Bułgarii.

The Hilliard Ensemble, Paco Peňa, Susan Moninger, Jürgen Müller (La Fura Dels Baus), orkiestra „Sinfonia Varsovia”, VS Manta, Orkiestra Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, Ewa Bem, Stanisław Soyka, Magda Umer, Jarosław Bręk, Iwona Hossa, Andrzej Poniedzielski, Zbigniew Grochal, Andrzej Lajborek, Marek Szurawski, Krzesimir Dębski, Zbigniew Kozub, Marek Jasiński, Romuald Twardowski, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Marcin Sompoliński, Łukasz Borowicz, Marek Pijarowski, Jerzy Salwarowski, Zbigniew Łowżył, Bogdan Hołownia, Jarosław Kostka, Waldemar Malicki – to tylko niektóre nazwiska wielkich artystów i zespołów, z którymi miał przyjemność współpracować Chór Kameralny.

Chór nagrał też kilka płyt: Tobie i sobie śpiewam (2003), Piosenka jest dobra na wszystko. Piosenki Starszych Panów (2005) oraz Florilegium (2007). Chór Kameralny UAM jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat”, który odbywa się co dwa lata w Poznaniu. 

 


 

Chór Młodzieżowy „Kivi”, Wilno (Litwa) – dyr. Danguolė Aukselienė

 

Kivi Chór Kivi powstał w 1997 r. w Litewskim Centrum Dzieci i Młodzieży. Tworzą go młode wokalistki w wieku 16-18 lat, uczennice różnych szkół średnich, najczęściej nieposiadające przygotowania muzycznego. Zespół pracuje obecnie pod kierunkiem Danguolė Aukselienė.

Kivi odróżnia się od innych zespołów młodzieżowych wizerunkiem scenicznym. Chór fascynuje nie tylko jakością śpiewu, ale także umiejętnością improwizacji, choreografią, kolorytem, dbałością o kostiumy i wysoką kulturą sceniczną. Podczas występów wykonuje utwory bez prowadzenia dyrygenta, poruszając się po całej scenie, improwizując. Repertuar z jednej strony składa się z litewskich pieśni ludowych – autentycznych lub w aranżacjach. Reprezentując swój kraj na arenie międzynarodowej, zespół chętnie wykonuje litewską muzykę narodową. Na festiwalach i konkursach prezentuje tradycyjne litewskie „sutartine” – archaiczne, kobiece pieśni polifoniczne, których nazwa pochodzi od słowa sutari – zgadzać się, zestroić, co dobrze oddaje rodzaj wymagań, jakie ten gatunek stawia przed śpiewaczkami: perfekcyjnego zestrojenia, wzajemnego słuchania i porozumienia. Z drugiej strony w repertuarze chóru znajdują się także kompozycje pop oraz jazzowe litewskich i obcych kompozytorów. Przy wyborze utworów szczególną uwagę zwraca się na harmonię muzyczną i poetycką oraz na pewną plastyczność melodii i jej podatność na improwizację oraz zabawę.

Chór Kivi uczestniczył w wielu znaczących festiwalach i konkursach, w tym w Europejskiej i Światowych Olimpiadach Chóralnych (Chiny 2006, Graz 2008, USA 2010), ponadto w Langollen (Walia), we Włoszech, w Czechach, Szwecji, Bułgarii, Danii, Holandii i na Łotwie. Występował także w ważnych litewskich miejscach, takich jak pałac rządowy czy Ministerstwo Edukacji i Nauki. Chór chętnie występuje także na imprezach charytatywnych oraz koncertuje dla dzieci i osób starszych w domach opieki.

 


 

Chór Płockiego Ośrodka Kultury i Sztuki „Vox Singers” – dyr. Robert Majewski

 

VoxSingers

Chór Vox Singers powstał jesienią 2012 r. Członkami chóru są mieszkańcy Płocka i okolicznych miejscowości. Zespół działa w Płockim Ośrodku Kultury i Sztuki.

Chórem dyryguje Robert Majewski – wykładowca Instytutu Pedagogiki PWSZ w Płocku, działacz Koła Kodaly'owskiego przy Akademii Muzycznej w Warszawie, członek Płockiego Towarzystwa Muzycznego. Wcześniej, od 1999 roku, prowadził chór uczelniany VOX JUVENTUTIS, z którym odniósł szereg sukcesów na zagranicznych festiwalach chóralnych.

Vox Singers zadebiutowali wspólnym koncertem z Jerzym Zelnikiem i Haliną Łabonarską podczas obchodów 868. rocznicy poświęcenia Bazyliki Katedralnej w Płocku i 109. rocznicy jej rekonsekracji. Międzynarodowy debiut zespołu odbył się podczas Festiwalu Muzyki Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Pradze na przełomie listopada i grudnia 2012 roku, gdzie zajął drugie miejsce w kategorii „chóry duże".

Kolejne zwycięstwa chór odniósł w lipcu 2013 podczas Europejskiej Olimpiady Chóralnej w Grazu (Austria), skąd przywiózł dwa złote medale. Najnowszy wielki sukces zespołu to srebrny medal na 8. Światowej Olimpiadzie Chóralnej w Rydze, zdobyty w lipcu 2014 r.

Dzięki tym sukcesom Vox Singers nie tylko znaleźli się na liście najlepszych chórów świata w rankingu INTERKULTUR, ale również szybko pną się w górę.

Pod koniec 2013 roku ukazała się debiutancka płyta Vox Singers Taka jest miłość. Na krążku znalazły się aranżacje najsłynniejszych kompozycji Włodzimierza Korcza, w tym Odkryjemy miłość nieznaną, Taka jest miłość, czy Przed nocą i mgłą (ballada z serialu 07 zgłoś się).

 


 

Chór Żeński „Musica Nostra”, Budapeszt (Węgry) – dyr. Zsuzsánna Mindszenty

 

MusicaNostra

Chór żeński Musica Nostra powstał w 1994 r. Utworzyły go studentki Wydziału Muzyki Uniwersytetu Loránda Eötvösa, gdzie od tamtego czasu chór działa. Obecnie część z 30 chórzystek to wciąż studentki tej uczelni, inne już ją ukończyły. Główne cele, jakie stawia sobie zespół obejmują wysoką jakość interpretacji oraz popularyzację muzyki dawnej i współczesnej. Chór wykonał i nagrał światowe premiery licznych kompozycji. Ma na swoim koncie pięć krążków CD z muzyką różnych epok.

Od czasu założenia Chór Musica Nostra zdobywał liczne prestiżowe nagrody na międzynarodowych konkursach chóralnych najwyższej rangi, takich jak Arezzo (Włochy), Tours (Francja), Marktoberdorf (Niemcy), Maribor (Słowenia), Bad Ischl (Austria), Neuchâtel (Szwajcaria), Bratysława (Słowacja), Namestovo (Słowacja), Debrecen i Budapeszt (Węgry).

Założycielką chóru jest dr Zsuzsánna Mindszenty, dyrygent i dyrektor artystyczny zespołu. Dr Mindszenty jest także wykładowcą Uniwersytetu ELTE w Budapeszcie na Wydziale Muzyki. Kilka razy była laureatką nagrody Artistjus (nagrody w dziedzinie muzyki współczesnej), a w 2003 r. otrzymała nagrodę im. Franciszka Liszta.

Akompaniatorem chóru jest Bernadett Szekér, absolwentka Akademii Muzycznej im. Franciszka Liszta kierunku nauczanie muzyki i dyrygentura chóralna (2007) oraz fortepianu (2009).

 


 

Chór Uniwersytetu w Utrechcie „Dekoor Close Harmony” (Holandia) - Christoph Mac-Carty

 

DekoorCloseHarmony

Chór Dekoor Close Harmony powstał w 1985 r. Tworzy go 30 studentów Uniwersytetu w Utrechcie (Holandia). Dyrygentem jest Christoph Mac-Carty. Chór wykonuje repertuar stanowiący mieszankę jazzu, gospel i muzyki popularnej, jednocześnie eksperymentując  czasami z gatunkami klasycznymi i muzyką światową. Chór wykonuje muzykę a capella lub z akompaniamentem własnego zespołu składającego się z fortepianu, perkusji i basu. W czasie swojej działalności Dekoor osiągnął wyjątkową pozycję pośród holenderskich chórów. Renomę i rozgłos w ojczystym kraju przyniosła zespołowi  wygrana w pierwszej edycji popularnego show holenderskiej telewizji pod nazwą Starcie Chórów w 2007 r. W 2010 r. udział w Światowej Olimpiadzie Chóralnej – największym konkursie muzyki chóralnej na świecie organizowanym przez fundację INTERKULTUR – dał artystom Dekoor tytuł mistrza świata jazzu, który obronili rok później, na Światowej Olimpiadzie Chóralnej w USA, dodając do niego także tytuł mistrza świata kategorii pop.  W 2011 r. podczas BALK TOPfestival – jednego z większych festiwali chóralnych w Holandii – śpiewacy Dekoor zostali uznani za najlepszy holenderski zespół wokalny imprezy.

Występy Chóru Dekoor Close Harmony to nie tylko śpiew, ale także elementy teatralne i choreograficzne. Ten ciekawy i oryginalny rezultat sceniczny, opracowywany dla każdego niemal utworu, chórzyści uzyskują pod okiem reżysera scenicznego Roelanda Müllera. To oraz więzy przyjaźni łączące chórzystów, energia i entuzjazm dla wspólnego tworzenia owocuje niezwykłą atmosferą i ekspresją każdego występu.

 

 


 

Kwartet Męski „Male Malice”, Lublana (Słowenia)

 

MaleMalice

Męski kwartet wokalny Male Malice działa od sześciu lat w Ljubljanie na Słowenii. Jego członkowie - Miha Ravnikar, Tadej Vasle, Gregor Zorko, Davor Zemljič – poznali się w czasach studenckich, w latach 80-tych, na Uniwersytecie w Ljubljanie, gdzie byli wokalistami chóru akademickiego Tone Tomšič. Po 20 latach spotkali się ponownie, by utworzyć zespół, który wymyka się próbom „poważnego” opisu. Już sama nazwa dobrze oddaje rodzaj dystansu do siebie, jaki śpiewacy manifestują: male malice to po słoweńsku „małe przekąski”. Na profilu zespołu (Facebook) znaleźć można informację: „Nie lubią, gdy im się przeszkadza, ale jeśli nalegacie, by postawić im piwo lub cztery, skorzystajcie z danych kontaktowych poniżej…..” O swoim liderze mówią żartobliwie, że został nim, bo jest najwyższy. Znacznie częściej niż w garniturach wokaliści kwartetu występują w kolorowych jeansach, fantazyjnych krawatach i ciemnych okularach. Podczas koncertów zachowują doskonały, żywy kontakt z publicznością, tryskając naturalnym humorem - bywa, że nie bez nuty sympatycznej złośliwości (zbiegiem okoliczności angielskie słowo malice oznacza właśnie złośliwość). Zespół najchętniej bawi się muzyką pop drugiej połowy XX wieku, przygotowując własne aranżacje przede wszystkim znanych hitów słoweńskich, jugosłowiańskich i światowych.

 


 

Kwartet Wokalny Płockiego Ośrodka Kultury i Sztuki „Positive Vibrations” – kier. artyst. Robert Majewski

 

PositiveVibrations

Kwartet Positive Vibrations rozpoczął swoją działalność jesienią 2006 r. w Płocku. Skład kwartetu pozostał niezmienny od tego czasu i tworzą go: Anna Kruszyńska (sopran), Monika Krystek (alt), Tomasz Jeżewski (tenor), Łukasz Grocki (bas). Repertuar grupy stanowią standardy jazzowe i utwory muzyki popularnej w aranżacjach własnych, jak i światowych aranżerów w układzie idealnie zharmonizowanego czterogłosu. Mają na swoim koncie wiele prestiżowych nagród w międzynarodowych konkursach chóralnych: Złoty Dyplom (zwycięzca kategorii „jazz” – open competition) na VI World Choir Games (Olimpiada Chóralna) w Shaoxing (Chiny 2010), Złoty Medal (kategoria „jazz” – champions competition) VI World Choir Games (Olimpiada Chóralna) w Cincinnati (USA 2012), Złoty Medal na 1st European Choir Games w Graz (Austria 2013), a także pierwsze miejsce na Festiwalu Cantio Lodziensis (Łódź, 2011). W roku 2012 kwartet zdobył również Złotą Wstęgę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Bożonarodzeniowej i Adwentowej w czeskiej Pradze. Positive Vibrations zajmują jedną z czołowych lokat w rankingu Interkultur obejmującym 50 najlepszych na świecie amatorskich chórów jazzowych. Akompaniatorem grupy jest Maciej Bieniek, emisję głosu prowadzi Izabela Denst-Szydłowska, a nad całością czuwa Robert Majewski – były dyrygent chóru Vox Juventutis PWSZ w Płocku.

Positive Vibrations stali się znani szerszej polskiej publiczności dzięki krótkiemu, ale bardzo dobrze ocenionemu występowi w programie Xfactor.

 


 

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice “Camerata Silesia” – dyr. Anna Szostak

 

CamerataSilesia

© P. Chlipalski www.chlip.com

Czołowa w Polsce kameralna grupa śpiewacza, znana ze znakomitych interpretacji muzyki dawnej i najnowszej, utworzona w roku 1990 przez Annę Szostak. Zespół występuje w obsadach kameralnych, śpiewając repertuar chóralny a cappella, wykonuje partie solistyczne w dziełach wokalno-instrumentalnych, a w składzie poszerzonym o grono stałych współpracowników partie chóralne w dziełach oratoryjno-kantatowych.

Zespół oficjalnie reprezentujący Miasto Katowice, daje corocznie wiele koncertów w Polsce i poza granicami kraju, w ośrodkach o najwyższym prestiżu artystycznym: Gewandhaus w Lipsku, Parco della Musica w Rzymie, Palais de Beaux Arts oraz Le Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Concertgebouw w Amsterdamie, Gran Teatro La Fenice w Wenecji, Mei Lanfang Theatre w Pekinie. Światowe uznanie wśród krytyki muzycznej przynosi zespołowi udział także w renomowanych festiwalach – jak „Warszawska Jesień”, Festiwal Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza” w Katowicach, Festiwal im. L. van Beethovena, „Chopin i jego Europa” w Warszawie, Sommerfestspiele w Bregenz, „Wratislavia Cantans”. Camerata Silesia współpracowała z wieloma sławami sceny muzycznej, m.in. z Emmą Kirkby i Barbarą Schlick podczas koncertów w Polsce i Niemczech.

Festiwalowe prezentacje Cameraty Silesia wzbudzają zainteresowanie ze strony wielu kompozytorów (Krzysztof Baculewski, Régis Campo, Ryszard Gabryś, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Krzysztof Knittel, Zygmunt Krauze, Stanisław Krupowicz, Krzysztof Penderecki, Zbigniew Preisner, Bogusław Schaeffer, Witold Szalonek, Paweł Szymański, Agata Zubel), którzy chętnie dedykują swoje kompozycje katowickiemu zespołowi, powierzając mu ich polskie i światowe prawykonania. Poziom pracy zespołu na niwie międzynarodowej docenił Krzysztof Penderecki, którego Pasję Łukaszową, Polskie Requiem i Siedem Bram Jerozolimy Camerata Silesia współwykonywała pod ręką kompozytora wielokrotnie: m.in. w Münster, Krakowie i Hamburgu; natomiast podczas „Warszawskiej Jesieni” uczestniczyła w wysoko ocenionym wykonaniu jego Canticum Canticorum. W roku 2012 zespół w poszerzonym składzie został zaproszony do udziału w przedstawieniach i nagraniach na DVD scenicznej wersji Pasji K. Pendereckiego w reżyserii G. Jarzyny.

Zespół odniósł znaczący sukces podczas Sommerfestspiele 2008 i 2009 w austriackim Bregenz, gdzie śpiewacy Cameraty wystąpili w wielu produkcjach pod kierownictwem słynnych dyrygentów, m. in. w oratorium Solomon G. F. Händla, przedstawieniach operowych – Tosca G. Pucciniego i Aida G. Verdiego oraz wysoko ocenionych spektakli Karol V E. Křeneka i Król Roger K. Szymanowskiego. Praca pod batutą tej miary mistrzów co Carlo Rizzi, Lothar Koenigs czy Sir Mark Elder dostarczyła śpiewakom tyleż satysfakcji, co i nowych, najwyższej miary, doświadczeń. Wszystkie te projekty zdobyły szereg recenzji, w których w szczególny sposób podkreślano profesjonalne przygotowanie zespołu z Katowic.

Na dorobek nagraniowy Cameraty Silesia składa się pokaźna liczba kilkudziesięciu płyt (wśród nich takie, które uzyskały cenne nagrody fonograficzne), rejestracji radiowych i telewizyjnych, a także koncerty live dla Europejskiej Unii Radiowej i występy transmitowane przez media. Większość z tych przedsięwzięć dokumentuje i propaguje muzykę polską od baroku aż po współczesność. Szczególne znaczenie miało wykonanie na nowo odkrytych, zapomnianych dziś dzieł muzyki dawnej ze zbiorów jasnogórskich oraz archiwów gnieźnieńskich i gostyńskich. Na uwagę zasługuje wydanie ostatnich płyt: Jasnogórska muzyka dawna vol. 45, Requiem Andrzeja Siewińskiego oraz K. Baculewski – Choral Works i Camerata Silesia sings Kilar – wszystkie cztery nominowane do nagrody Fryderyk.

Zespół od jesieni 2014 roku rozpocznie swój cykl koncertowy w nowej siedzibie NOSPR w Katowicach.

W programie koncertu galowego festiwalu PMAA 2014 r, pt.: „Kontemplacja – ekspresja”, zespół Camerata Silesia wykona kompozycje: Andrzeja Panufnika (w 2014 roku przypada 100 rocznica jego urodzin), Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Pawła Szymańskiego oraz wybranych kompozytorów młodego pokolenia.

 


 

Zespół Wokalny „Ensemble QuattroVoce”, Białystok – kier. artystyczny Marta Wróblewska

 

EnsembleQuattroVoce740

Istniejący od 2011 roku Ensemble QuattroVoce to formacja założona przez profesjonalnych śpiewaków (Marta Wróblewska - sopran, kierownik artystyczny; Aleksandra Pawluczuk – alt; Paweł Pecuszok – tenor; Przemysław Kummer – bas) związanych ze środowiskiem muzycznym Białegostoku. Członkowie tego interesującego kwartetu wokalnego są absolwentami klas śpiewu solowego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku i legitymują się dyplomami z wyróżnieniem. Warto zaznaczyć, że – jako profesjonalni śpiewacy – mają oni na koncie zarówno występy w recitalach solowych, udział w licznych przedsięwzięciach zespołowych z większymi dziełami oratoryjnymi i kantatowymi, a także w przedstawieniach operowych. Każdy z członków Ensemble QuattroVoce aktualnie prowadzi również indywidualną działalność artystyczną, zawodową, pedagogiczną i fonograficzną, dokonując m.in. nagrań z renomowanymi polskimi zespołami muzyki dawnej, Operą i Filharmonią Podlaską oraz nagrań solowych (Acte Prealable, DUX). Członkowie zespołu wydali CD z twórczością wokalną S. Moniuszki, W.A. Mozarta, a także cieszącą się dużym powodzeniem płytę "Ukraińskie impresje". W kontekście zainteresowania muzyką cerkiewną należy dodać, iż zespół uczestniczył z powodzeniem w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnówka 2013.

Tym razem soliści podjęli próbę wykonania w solowej obsadzie muzyki wyłącznie jednego kompozytora – Maksyma Berezowskiego, ukraińskiego kompozytora, klasyka muzyki cerkiewnej, z zamiarem nadania jej nieco odmiennego kształtu interpretacyjnego, niż ten tradycyjny, do którego przyzwyczajeni są odbiorcy. Otóż Ensemble QuattroVoce podczas monograficznego koncertu zaprezentuje najwspanialsze kompozycje cerkiewne Maksyma Berezowskiego w obsadzie solowej, co uwidoczni cechy harmoniczne i wyjątkowy blask tej muzyki, nie zawsze dający się dostrzec w wykonawstwie dużych chórów. Obsada indywidualna sprawić może, iż na plan pierwszy wysuwają się odmienna barwa oraz niuanse, których zazwyczaj nie udaje się uzyskać w brzmieniu kilkudziesięcioosobowego chóru. Wyeksponowanie pełnego blasku kunsztownie skomponowanej sakralnej polifonii Maksyma Berezowskiego - to wartość, której słuchacz może spodziewać się po interpretacji Ensemble QuattroVoce.

 


  

Żeński Kwartet Wokalny „BeFour”, Poznań

  

BeFour

Żeński kwartet wokalny BeFour powstał w 2011 roku. Tworzą go studentki i absolwentki poznańskich uczelni: Kamila Tracewska, Karolina Piesik, Anna Komendzińska i Brygida Sawicka, na co dzień chórzystki Chóru Kameralnego UAM w Poznaniu. Członkinie zespołu starannie dobierają repertuar, czerpiąc z różnych stylów, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki latynoamerykańskiej i etnicznej. Aranżacje to często ich autorskie pomysły. Kwartet uświetnia swoimi koncertami kameralne uroczystości m.in. w klubach jazzowych, ma jednak na swoim koncie również występy przed dużą publicznością w Auli UAM. W marcu 2013 r. BeFour został laureatem Przeglądu Amatorskiej Twórczości Artystycznej w Radomiu, w listopadzie zaś miał okazję pracować pod okiem Michaela McGlynna podczas warsztatów chóralnych organizowanych w ramach II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Muzyki Dawnej. W maju 2014 roku zespół zajął II miejsce na Ogólnopolskim Turnieju Chórów „Legnica Cantat”.

Casa Arpeggio w Bogocie oraz w kościele Santa María los Dolores w Medellín (Kolumbia) przyniosły nowe doświadczenia i inspiracje oraz nowych fanów z całego świata. W trasę kwartet wyruszył wraz z Chórem Kameralnym UAM.

 


 

Żeński Zespół Wokalny „Sigma”, Bydgoszcz

 

Sigma

Żeński zespół wokalny „SIGMA” jest zespołem złożonym z dziewięciu studentek Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Powstał on w październiku 2012 roku. Swój repertuar buduje głównie wokół muzyki współczesnej a także renesansowej. Od października 2013 roku Sigma działa przy Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej na macierzystej akademii. Zespół koncertował m.in. w Filharmonii Pomorskiej oraz Pałacu w Lubostroniu. Mimo niedługiego stażu, zespół może poszczycić się galerią nagród na ogólnopolskich konkursach chóralnych.

Osiągnięcia Zespołu:

 

Organizatorzy PMAA 2015

 

Stowarzyszenie Astrolabiummeeting musicRPOToruńKujawsko-PomorskieNCKToruń